top_443.jpg

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR

Nedan finner du nyttig information och svar på de vanligaste frågorna som kan uppkomma inför en resa. Om du inte skulle hitta svaret på just din fråga är du välkommen att kontakta oss på 0771-72 72 72 eller via mail info@flygkompaniet.se



Flyg

Tidtabellsförändringar

Det är viktigt att du kontrollerar dina flygtider innan avresa. Det gör du direkt hos flygbolaget. Flygkompaniet ansvarar inte för eventuellt missade flyg pga. tidtabellsändringar gjorda av flygbolaget. När du fått din flygbiljett får du tillgång till en dynamisk tidtabell via Virtually there.

Kundens ansvar:

  • att stavningen på samtliga resenärens namn i bokningen stämmer överens med stavning i respektive pass.
  • att kontrollera så att samtliga uppgifter i bekräftelsen stämmer och omgående meddela felaktigheter till oss på Flygkompaniet.
  • att kontakta oss på Flygkompaniet om en bekräftelse inte erhållits via mail inom 24 timmar. 
  • att lämna korrekt e-mailadress samt bevaka den då all information från oss på Flygkompaniet sänds den vägen om inget annat är överenskommet.
  • att kontrollera visumregler, vaccinationer samt passets giltighetstid inför resan. Vissa länder kräver att passet är giltigt 6 månader efter hemresa.
  • att hålla sig uppdaterad om aktuella flygtider innan av- och hemresa. Dessa kan ändras med kort varsel. 

Flygbolagets ansvar

Det finns en mängd regler vad gäller flygbolagets skadeståndsansvar för passagerare och deras bagage. Läs om dessa regler här.

Incheckning

Vad behöver jag vid incheckning?
Du behöver din elektroniska biljett (e-ticket). Den skriver du ut via länk i din bekräftelse från oss. Har du inte fått länken till e-biljetten i bekräftelsen måste du kontakta oss omgående.

När ska jag checka in på flygplatsen?
Vanligtvis stänger incheckningen ca 1 timma innan avgång. Vi rekommenderar därför att du är på flygplatsen ca 2 timmar innan avgång.

Kan jag checka in online?
Vissa flygbolag erbjuder incheckning online via sin hemsida. Kontrollera med ditt flygbolag om det är möjligt att checka in online.

Avbokning av flyg

Avbokning av flygbiljetter skall ske inom kontorstid till bokning@flygkompaniet.se.
Avbokar du med kort varsel ber vi dig att först maila och sedan ringa till oss. Ange bokningsnummer eller fakturanummer i ditt mail.

Då ingen återbetalning görs av flygbiljetter rekommenderar vi att du tecknar en avbeställningsförsäkring via ERV. Det är också bra att komplettera sin hemförsäkring med en reseförsäkring eller semesterförsäkring för att ha ett fullgott skydd. Läs mer om dessa försäkringar här.
En kompletterande försäkring går att lägga till inom 48 timmar efter gjord bokning.

Bonuspoäng

Har du bonuskort hos något flygbolag kan du givetvis använda detta när du bokar din flygresa hos oss. När bokningen är klar mailar du ditt bokningsnummer och dina bonuskortsuppgifter till bokning@flygkompaniet.se

Rättigheter för flygpassagerare

Då det vanligtvis händer att passagerare inte dyker upp till flygningarna brukar flygbolagen boka in fler passagerare än det finns platser ombord. Som flygpassagerare har du vissa rättigheter vid överbokade, inställda och försenade flyg. Läs mer om dessa rättigheter nedan.

Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004
Tillägg: EG förordning 889/2002

Bagageregler

Tillåten bagagevikt varierar mellan flygbolag och destination. Det är viktigt att du själv tar reda på vad som gäller för det flygbolag du skall resa med. Informationen hittar du på flygbolagets hemsida. Eventuell övervikt debiteras direkt vid incheckningen.

Hotell

Hotellvouchers

För bokningar gjorda i butik eller via telefon:
Din hotellvoucher skickas till dig i ett mail. Denna voucher är en värdehandling som visar att hotellet är förbetalt och det är därför viktigt att du skriver ut och har med dig den vid incheckning på hotellet annars har hotellet rätt att debitera dig hela hotellkostnaden. Har du inte fått ditt mail med din hotellvoucher är det viktigt att du meddelar oss. Vet du med dig att du blir sen till incheckning är det bra om du meddelar oss eller hotellet. 

För bokningar gjorda online via hemsidan:
Har du bokat ditt hotell hos någon av våra hotelleverantörer via vår hemsidan kan du läsa om deras regler här.

Avbokning av hotell

För bokningar hos oss i butik eller via telefon:
Avbokning av hotell skall ske inom kontorstid till bokning@flygkompaniet.se
Avbokar du med kort varsel ber vi dig att maila först och sedan ringa till oss. Ange datum, tid då e-mailet skickades, samt bokningsnummer eller fakturanummer i ditt mail.

För bokningar gjorda online via hemsidan:
Har du bokat ditt hotell hos någon av våra hotelleverantörer via vår hemsidan kan du läsa om deras regler här.

Har du ingen avbeställningsförsäkring görs ingen återbetalning vid avbokning. Vi rekommenderar därför att du tecknar en avbeställningsförsäkring via ERV. Har du tecknat en sådan försäkring gör du din avbokning enligt ovan och kontaktar sedan ERV försäkringar. Det är också bra att komplettera sin hemförsäkring med en reseförsäkring eller semesterförsäkring för att ha ett fullgott skydd. Läs mer om dessa försäkringar här. Har du missat att teckna en försäkring i samband med din bokning, kan en kompletterande försäkring läggas till inom 48 timmar.

Ändring av hotellbokning

En genomförd hotellbokning går vanligtvis inte att ändra.
Har du bokat ditt hotell hos oss i butik eller via telefon ber vi dig kontakta oss om du skulle behöva göra någon ändring.

Har du bokat ditt hotell hos någon av våra hotelleverantörer via vår hemsidan kan du läsa om deras regler här.


 

Kontakta flygkompaniet

0771 - 72 72 72
Europeiska Reseförsäkringar
Är du rätt försäkrad på resan? Flygkompaniet har tillsammans med ERV Reseförsäkringar tagit fram en försäkringslösning. Läs mer och se om du är skyddad.
Flygkompaniet AB Tel 0771-72 72 72 Vardagar 09.00-18.00 bokning@flygkompaniet.se
Flygkompaniet har ställt statlig resegaranti hos kammarkollegiet

SabreccPATA